December 1, 2022

De volledige uitleg over Google Analytics en Google Analytics 4

Google Analytics is een gratis oplossing voor digitale analyse waarmee u het verkeer op uw website kunt volgen.

Google Analytics heeft de afgelopen jaren veel veranderingen ondergaan. Het werd voor het eerst gelanceerd in 2005 als Urchin Software en omgedoopt tot Google Analytics in 2007. Sindsdien zijn er zeven grote releases van Universal Analytics geweest:

Nieuwe manier gegevensverzameling

In de nieuwe versie verzamelt Google Analytics gegevens sneller en nauwkeuriger dan voorheen. De verbeterde snelheid betekent dat u in minder tijd toegang hebt tot meer gedetailleerde gegevens. Dit maakt het ook gemakkelijker om bij te houden waar uw bezoekers vandaan komen, wat handig is als u uw site wilt optimaliseren voor zoekmachineoptimalisatie (SEO).

De nauwkeurigheid van Google Analytics 4 is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van vorige versies. Wanneer gebruikers in vorige versies van Google Analytics bijvoorbeeld uw website op hun smartphone of tablet bezochten, werd sommige informatie over die bezoeken helemaal niet teruggestuurd voor verwerking door de server – dat is nu niet meer het geval! Bovendien waren oudere versies niet erg goed in het vastleggen van gebruikersactiviteiten op mobiele apparaten; ook dat is niet langer het geval! Het komt erop neer dat deze versie u beter inzicht geeft in hoe mensen UW website gebruiken – of dat nu via desktop computers of mobiele apparaten is – zodat U weloverwogen beslissingen kunt nemen over hoe U UW bedrijf wilt laten groeien.

google-analytics-foto
Google analytics dashboard

Cross-device rapportage

Wat betekent cross-device rapportage?

Cross-device rapportage geeft inzicht in hoe uw gebruikers omgaan met uw website op al hun apparaten, inclusief telefoons en tablets. Wilt u weten hoeveel mensen uw site bezoeken op een desktop versus mobiel? En welke browsers ze gebruiken? Of van waar in de wereld ze toegang hebben tot uw inhoud? Cross-device rapportage kan deze vragen en meer beantwoorden.

Hoe werkt cross-device rapportage nu echt?

De door Google Analytics verzamelde gegevens helpen u te begrijpen welke apparaten (desktop, tablet of smartphone) worden gebruikt om toegang te krijgen tot uw site, zodat u deze kunt optimaliseren om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Als u bijvoorbeeld merkt dat de meeste bezoekers waarde hechten aan het bekijken van video’s, maar niet geïnteresseerd zijn in tekst op tablets of smartphones, maar wel in het lezen van blogberichten, kunt u overwegen minder videoposts te maken en meer tijd te besteden aan het maken van blogberichten die geoptimaliseerd zijn voor mobiele weergave. Hebt u vragen over hoe u deze informatie het beste kunt toepassen om de betrokkenheid van bezoekers op zowel desktop- als mobiele apparaten te verbeteren? Neem gerust contact met ons op!

Meer aandacht voor mobiele gegevens

Het Google Analytics-team heeft zijn aandacht voor mobiele gegevens vergroot. Het mobiele verkeer neemt toe en het is duidelijk dat mobiel de toekomst van het surfen op het web is. Mobiele websites zijn anders dan desktopwebsites, dus u hebt een nieuwe gebruikersinterface nodig voor het volgen van uw mobiele verkeer.

Google Analytics 4 heeft veel nieuwe functies voor het volgen van uw mobiele websitebezoekers:

  • U kunt aangepaste dimensies gebruiken om bij te houden welke versie van uw app gebruikers gebruiken.
  • Er is een nieuwe gebruikersinterface (UI) die speciaal is ontworpen voor rapportage over gebeurtenissen op mobiele apparaten.

Nieuwe user journey rapporten

Als u de nieuwe user journey-rapporten bekijkt, zult u merken dat ze gedetailleerder zijn dan voorheen. U kunt ze filteren op bron, medium en campagne; ze segmenteren op apparaattype (mobiel vs desktop vs tablet); en de resultaten uitsplitsen naar demografie en geografie.

– Nieuwe gebruikers worden nu automatisch toegewezen aan een optimalisatiecampagne, wat betekent dat u meteen kunt beginnen met het meten van het effect van uw marketinginspanningen. – Alle activiteit van nieuwe gebruikers wordt nu op één plaats weergegeven, zodat u gemakkelijk kunt bijhouden hoeveel mensen uw campagnes voltooien en wat ze daarna doen.

Automatisch volgen van gebeurtenissen

De nieuwe versie van Google Analytics heeft automatische event tracking toegevoegd. Dit betekent dat u gebeurtenissen kunt volgen zonder code toe te voegen aan uw website, wat om vele redenen geweldig is.

  • Het maakt het gemakkelijk om gebeurtenissen te volgen die plaatsvinden in de browser of op mobiele apps.
  • U kunt offline apps volgen met behulp van locatiegegevens van gebruikers en andere bronnen.

App + web eigendom

In de nieuwe Google Analytics is er een belangrijk verschil tussen de app- en de webervaring. De identiteit van de gebruiker wordt nu gesplitst tussen de twee, en ze hebben elk hun eigen sessie. Dit betekent dat als je A/B-tests doet op beide platforms, je moet kiezen welk platform je apart wilt volgen.

Om gebruikers in de app- of webversie van je site te volgen, gebruik je de volgende informatie:

  • App – User ID: UA-00000-00001 (of welke unieke identificatiecode dan ook verstrekt door uw mobiele analytics provider), Eigenschap: ga_app
  • Web – Gebruikers-ID: UA-00000-00001 (of welke unieke identificatie dan ook verstrekt door uw mobiele analytics provider), Property: ga_web

Gebruikersgegevens retentie controles

  • Met de controles voor gegevensbewaring kunt u bepalen hoe lang uw gegevens worden opgeslagen. U kunt bepalen hoe lang uw gegevens worden opgeslagen in de gebruikersinterface en in de Data Processing API.
  • De standaard bewaarperiode voor alle profielen (nieuw of bestaand) is 30 dagen. U kunt een andere periode opgeven voor een van deze of beide perioden met behulp van een nieuwe instelling (het veld _ga_data_retention) binnen de eigenschappeninstellingen van uw account:

Mogelijkheid om offline gebeurtenissen toe te voegen.

U kunt offline gebeurtenissen toevoegen aan Google Analytics. Dit betekent dat u zaken als telefoongesprekken, inkooporders en andere activiteiten kunt volgen die plaatsvinden wanneer uw website niet geladen is.

Om een offline gebeurtenis toe te voegen:

  • Navigeer naar het Admin-tabblad van uw pand of weergave.
  • Klik op Admin in het linkermenu en vervolgens op Tracking Info > Events & Funnels (of ga er direct heen door op [hier](https://support.google.com/analytics/answer/7343735?hl=en) te klikken).
  • In het gedeelte “Gebeurtenistracering” van deze pagina klikt u op Gebeurtenistraceringcode maken

. Gebruik het vervolgkeuzemenu om “Offline gebeurtenis” te selecteren. Voer een naam in voor de gebeurtenis en kopieer de onderstaande code in het veld “Gebruikers volgen die…”. Hierdoor wordt een gebeurtenis geactiveerd wanneer iemand uw website heeft geladen zonder internettoegang.

Google Analytics 4 heeft veel veranderingen ten opzichte van Universal Analytics.

Google Analytics 4 is een nieuwe versie van Google Analytics (GA). Het is van de grond af ontworpen, en het is een heel andere manier om je website of app te volgen.

Hoewel GA4 veel veranderingen heeft ten opzichte van Universal Analytics, zijn enkele belangrijke verschillen:

  • De mogelijkheid om meerdere eigenschappen en websites in één account te volgen.
  • Een vereenvoudigd datamodel voor ontwikkelaars en analisten
  • Nieuwe rapporten die u helpen te begrijpen hoe gebruikers omgaan met uw site of app op mobiele apparaten.

Waar komt het op neer?

Als u Google Analytics gebruikt, is het tijd om te upgraden. Met de nieuwe functies kunt u meer uit uw analytics-gegevens halen en slimmere beslissingen nemen over uw bedrijfsstrategie. Het is namelijk zo dat in juli 2023 Google Analytics niet meer werkt. Hulp nodig? Neem nu contact op

Twitter
Email
LinkedIn

In dit artikel